(08/08) Účetnictví
Účetní a daňová specifika bytových družstev
Privatizace bytového fondu s sebou v posledních letech přinesla řadu otázek a problémů, z nichž některé se řeší jen s obtížemi. Problémy nejsou jen v otázce legislativní, ale značnou část problémů si způsobují noví vlastníci sami nejen neznalostí právních norem a jednotlivých vazeb mezi nimi, ale často problematickými vztahy mezi sebou navzájem v rámci některé z forem vlastnictví bytového fondu.
- zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění p. p.
- zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění p. p.
- zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění p. p.
- zákon č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník
- zákon o účetnictví
- vyhláška č. 500/2002 Sb.
- vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, které nebyly založeny za účelem podnikání, ve znění p. p.
- České účetní standardy pro podnikatele
- České účetní standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání
- ZDP
- ZDPH
Jednou z možností (a je třeba dodat, že pravděpodobně tou nejméně šťastnou) je prodej jednotlivých bytů jejich nájemníkům do vlastnictví, přičemž ne všechny byty jsou prodány, a některé tak i nadále zůstávají ve vlastnictví obce či města. Následně vznikají problémy se správou domu.
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, stanoví pro právnické osoby povinnost vést účetnictví. Účetnictvím se v tomto případě rozumí podvojné účetnictví, a nikoli daňová evidence. Paragraf 9 zákona o účetnictví pak dává bytovým družstvům, která nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem, možnost vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. Zjednodušený rozsah účetnictví znamená, že účetní jednotka
- sestavuje účtový rozvrh, v němž může uvést pouze účtové skupiny, nevyžaduje-li zvláštní právní předpis členění podrobnější (např. zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů /rozpočtová pravidla/, § 45)
- může spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize,
- nepoužije ustanovení § 25 odst. 2 zákona o účetnictví s výjimkou odpisů,
- nepoužije ustanovení § 26 odst. 3 zákona o účetnictví týkající se rezerv a opravných položek, s výjimkou rezerv a opravných položek podle zvláštních předpisů (např. zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů),
- nepoužije ustanovení § 27 s výjimkou § 27 odst. 3 zákona o účetnictví při přeměně bytového družstva (oceňování),
- sestavuje účetní závěrku v rozsahu stanoveném pro jednotlivé skupiny účetních jednotek (§ 4 odst. 8 zákona o účetnictví) prováděcím předpisem,
- nemusí použít ustanovení § 13 odst. 1 písm. c) a d) zákona o účetnictví (analytické a podrozvahové účty).
- náklady na opravy, údržbu domu a bytů
Vzhledem k tomu, že případné opravy domu musí financovat majitel, tedy v tomto případě družstvo, je třeba hned zpočátku stanovit, jakou částkou budou jednotliví nájemníci přispívat na případné opravy, přičemž částka stanovená jako příspěvek na opravy bude součástí nájemného. Z hlediska účetního a daňového je možné toto chápat i jako tvorbu rezervy na opravy. Pokud by se mělo jednat o tvorbu zákonné rezervy (včetně daňových dopadů), je třeba dodržet všechny podmínky, které stanovuje zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů. Protože ne vždy je reálné splnit všechny podmínky tak, aby se mohlo jednat o zákonnou rezervu, je možné vytvářet pouze tzv. ostatní rezervu (daňově neúčinnou), která je z hlediska evidence tvorby i následného použití podstatně jednodušší. Rozhodující tedy bude skutečnost, zda jsou v domě pronajímány byty pouze členům družstva (pak je jednoznačně výhodnější tvořit tzv. ostatní rezervu) či zda většina bytů a nebytových prostor je pronajímána nečlenům (pak je na místě uvažovat o tvorbě zákonné rezervy).
Druhou možností shromažďování finančních prostředků na opravy a údržbu domu je systém dlouhodobých záloh. Tento způsob je však administrativně podstatně náročnější, neboť musí být veden adresně na jednotlivé nájemníky.
- náklady na správu domu
Mezi náklady na správu domu patří zejména náklady na vedení účetnictví, odměny statutárnímu orgánu, odměny za správu domu, poštovné apod.
- náklady na pojištění
Pojištění domu patří mezi náklady, které nelze vyloučit. Dům musí být pojištěn zejména proti poškození živelní pohromou, vodou z vodovodního zařízení, případně proti poškození vandalem apod.
- daň z nemovitostí
Specifickým druhem nákladů jsou odpisy domu. Účetní předpisy však umožňují právnickým osobám, které byly založeny za účelem, aby se staly vlastníky domů s byty v nájmu společníků či členů družstva, neodepisovat tento majetek.
Zabezpečit služby spojené s užíváním bytů je povinen majitel objektu. Mezi služby spojené s užíváním bytů zejména patří:
- ústřední (dálkové) vytápění
- dodávka pitné vody (studené)
- dodávka teplé vody
- úklid společných prostor v domě
- užívání výtahu
- osvětlení společných prostor
- užívání mandlu, domovní prádelny apod.
- kontrola a čištění komínů, odvoz odpadu, čištění žump apod.
- další služby, které pronajímatel s nájemníky dohodne.
Na služby související s nájmem bytu platí nájemníci zálohy v předem stanovené výši. Tyto zálohy pronajímatel následně vyúčtuje a případné přeplatky vrátí, nedoplatky naopak uhradí nájemníci. Pokud se v průběhu období, na které byly stanoveny zálohy, změní podmínky, za kterých jsou služby poskytovány, případně se změní počet členů domácnosti, může se pronajímatel s nájemcem dohodnout na úpravě záloh na tyto služby.
V zásadě jsou možné dva základní způsoby účtování nákladů na služby spojené s užíváním bytů:
- prostřednictvím účtů účtové třídy 3
- prostřednictvím účtů účtových tříd 5 a 6.
Na družstva, a to i bytová, se vztahuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, stejně jako na každého jiného poplatníka. Pro správné stanovení daňové povinnosti je podstatné stanovení výnosů, které jsou od daně osvobozeny, a výnosů, které naopak dani podléhají, a přiřazení nákladů, které k těmto výnosům patří. Podstatné zde je si uvědomit a správně aplikovat ustanovení § 19 odst. 1 písm. c zákona o daních z příjmů, které stanoví podmínky osvobození příjmů z nájemného z bytů užívaných společníky nebo členy poplatníků vzniklých proto, aby se stali vlastníky domů. Pokud tedy jsou např. tři čtvrtiny nájemníků členy družstva a jedna čtvrtina nikoli, je z hlediska družstva příjem z nájemného (za dodržení podmínek cenové regulace apod.) od tří čtvrtin nájemníků osvobozený od daně z příjmů právnických osob a příjem z nájemného od jedné čtvrtiny nájemníků dani podléhá. Stejně tak dani podléhá nájemné z nebytových prostor.
Společenství vlastníků jednotek jako právnická osoba vzniká podle zákona o vlastnictví bytů (zákon č. 72/1994 Sb., v platném znění) v případech, kdy před 1. červencem 2000 byli v domě s nejméně pěti byty nebo nebytovými prostory již tři různí vlastníci jednotek, aniž by k tomu bylo potřeba projevu vůle vlastníků jednotek. Zápis v obchodním rejstříku v tomto případě nemá konstitutivní povahu, pouze dokládá právní existenci této právnické osoby.
Společenství vlastníků stanoví částku, kterou budou jednotliví vlastníci přispívat do společné pokladny. Tato částka by měla představovat jakousi zálohu na výdaje spojené se správou domu a zároveň by měla umožnit postupně vytvořit finanční prostředky, které by pokryly nutné opravy společných částí domu, opravu havárie výtahu, opravu střechy apod. Částky zaplacené jednotlivými vlastníky budou tedy průběžně zachycovány jako dlouhodobé zálohy. V průběhu účetního období budou jednotlivé náklady související se správou domu či opravami zachycovány na jednotlivé nákladové účty a na konci období bude provedena úhrada těchto nákladů z vybraných záloh.
Na straně výnosů bude mít společenství vlastníků v každém případě úroky z bankovního účtu. Vzhledem k tomu, že společenství vlastníků nebylo založeno za účelem podnikání, nejsou podle § 18 odst. 4 písm. c) zákona o daních z příjmů úroky z běžného účtu předmětem daně z příjmů. V případě, že společenství vlastníků však bude mít termínovaný vklad, úroky z tohoto vkladu již předmětem daně z příjmů jsou.
1. příjmy se po odpočtu nákladů souvisejících těmito příjmy rozdělí fyzicky mezi vlastníky (pro každého z nich to pak bude příjem z pronájmu, který si zahrne do svého daňového přiznání),
2. nebo tato částka zůstane fyzicky na účtu společenství (např. jako finanční zdroj na případné opravy) a na základě písemného oznámení si každý vlastník jednotky zahrne příslušnou část tohoto příjmu do svého daňového přiznání jako příjem z pronájmu. Fyzicky však v tomto případě žádné finanční prostředky nedostane.
Vzhledem k tomu, že společenství vlastníků bylo založeno jednoznačně za účelem správy domu, nemá jeho činnost charakter podnikání. Zákon o daních z příjmů obsahuje ustanovení, které říká, že u poplatníků, kteří nebyli založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam, příjmy z nájemného a z členských příspěvků. Jak již bylo výše uvedeno, takové příjmy společenství vlastníků nemá (neboť např. příjmy z pronájmu společných prostor jsou příjmy jednotlivých vlastníků jednotek). Společenství má pouze náklady a výnosy přímo související se správou domu, a protože zákon o vlastnictví bytů předpokládá, že náklady vynaložené na správu společných prostor musí být uhrazeny vlastníky jednotek (výnosy se musí rovnat nákladům), nevznikne společenství vlastníků žádný základ daně z příjmů.
Společenství se nemůže registrovat jako plátce DPH, neboť není osobou podléhající dani podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Nemůže si tedy uplatnit nárok na odpočet, nemůže vystavit daňový doklad apod.
Družstvo má jiný charakter než společenství vlastníků, není neziskovou organizací. Velmi často diskutovanou otázkou je, co vstupuje do obratu z hlediska DPH u bytového družstva. Do obratu družstva by mělo vcházet nájemné od nečlenů, nájemné z nebytových prostor, tržby za správu cizích nemovitostí, tržby za použití prádelny či mandlu od nájemníků apod. Do obratu vchází vše, co je ekonomickou činností družstva. Naopak do obratu by se nemělo započítávat nájemné od členů družstva, dotace na opravu domu, poplatky od členů družstva za administrativní úkony, neboť v tomto případě nejde o ekonomické činnosti.
Pokud družstvo rozhodne o technickém zhodnocení bytového domu, má v zásadě několik možností, jak toto technické zhodnocení financovat.
V praxi často nastává situace, kdy družstvo splatí kupní cenu domu a jednotliví nájemníci (a členové družstva) se rozhodnou, že si převedou byty do vlastnictví. Na základě smlouvy o převodu jednotky a zapsání vkladu na listech vlastnictví v katastru nemovitostí se původní členové družstva stávají vlastníky jednotek a spoluvlastníky společných částí domu. Jakmile dojde k převodu jednotky do osobního vlastnictví, zaniká členství v družstvu a pokud jsou splněny podmínky dané zákonem, vzniká v domě společenství vlastníků jednotek. Pokud všichni členové neprojeví zájem o převod bytu do osobního vlastnictví, bude družstvo existovat i nadále. Budou tedy vedle sebe existovat dvě právnické osoby - družstvo a společenství vlastníků jednotek. Pokud družstvo za dobu své existence vytvořilo další vlastní zdroje nad rámec základního kapitálu, je třeba provést vypořádání se členy družstva, kteří z něj odcházejí. Pokud o převod bytů do osobního vlastnictví projeví zájem všichni členové družstva, družstvo následně zaniká. Před podáním žádosti o výmaz z obchodního rejstříku musí uhradit případné závazky ke správci daně či jiným orgánům.
1. Mezi nejčastější formy správy privatizovaného bytového fondu patří družstvo a společenství vlastníků jednotek.
2. Družstvo vzniká zápisem do obchodního rejstříku, společenství vlastníků vzniká ze zákona bez ohledu na splnění povinnosti zápisu v obchodním rejstříku. Při nepodání návrhu na zápis do rejstříku v případě společenství vlastníků není v zákoně přímo stanovena sankce, ale je možné uložení pokuty soudem.
3. Jedním ze základních dokumentů družstva i společenství vlastníků jsou stanovy, které by měly řešit veškeré zásadní otázky fungování právnické osoby, a to včetně stanovení výše nájemného, záloh na služby spojené s užíváním bytu, otázek převodu členského podílu v družstvu, případné vedlejší činnosti apod.
4. Právnická osoba - tedy jak družstvo, tak i společenství vlastníků - má povinnost vést účetnictví. Vedením účetnictví může pověřit jinou právnickou nebo fyzickou osobu, nezbavuje se tím však odpovědnosti za vedení účetnictví.
5. V nájemném nejsou zahrnuty ceny služeb spojených s užíváním bytu. Družstvo ani společenství vlastníků nejsou přímými dodavateli těchto služeb, pouze dodávky takových služeb zprostředkovávají. Proto je třeba vztahy mezi dodavateli služeb a nájemníky (vlastníky jednotek) zachycovat prostřednictvím účtů závazků a pohledávek. Pouze takové služby, jako je např. úklid domu, pokud je zajišťován vlastními zaměstnanci družstva či pokud jej zajišťuje družstvo dodavatelsky, se zachycuje prostřednictvím nákladových účtů. Je tedy třeba rozlišit služby související s užíváním bytu od služeb vztahujících se ke společným prostorám či k domu.
6. Zálohy na služby spojené s užíváním bytu je třeba stanovit s ohledem na konkrétní podmínky, velikost bytu, počet jeho obyvatel apod.
7. V případě, že je na technické zhodnocení vlastníkovi bytového domu (družstvu) poskytnuta dotace, je třeba dodržet účetní postupy a o výši poskytnuté dotace snížit pořizovací cenu zhodnocené nemovitosti. Společenství vlastníků tento postup neuplatňuje.
8. Společenství vlastníků jako zvláštní právnická osoba nemá vlastní majetek, družstvo založené za účelem koupě domu jej má.
Pramen: http://www.sagit.cz/pages/prehlrub.asp?cd=293&typ=c